Rapporten från Skolverket ger en inblick i hur AI används i gymnasieundervisningen under vårterminen 2024 och lyfter fram både möjligheter och utmaningar som lärare möter. Här är de viktigaste insikterna och några rekommendationer:

Viktiga Insikter:
Bred men begränsad användning av AI: Två tredjedelar av lärarna har använt AI i någon form, främst för att planera och förbereda lektioner. Däremot används AI mindre i själva undervisningen och vid bedömning av elevernas arbete.

Elevers interaktion med AI: Färre än hälften av lärarna har tillåtit sina elever att använda AI, och då oftast för att söka information eller få idéer. AI är ännu inte ett naturligt inslag i undervisningen.

Fördelar och utmaningar: AI kan göra undervisningen smidigare genom att snabbt ge elever feedback eller hjälpa dem att komma igång med uppgifter. Samtidigt finns farhågor om att eleverna kan bli alltför beroende av AI, vilket kan leda till mindre självständigt tänkande och ökat fusk.

Stort behov av stöd: Många lärare känner att de behöver mer stöd och utbildning för att kunna använda AI på ett effektivt sätt, både för egen del och för att guida sina elever.

Rekommendationer:
Rapporten föreslår att det behövs tydligare riktlinjer och mer utbildning för att hjälpa lärare att integrera AI på ett sätt som verkligen gynnar lärandet. Det är viktigt att lärare får stöd i att navigera AIs möjligheter och risker, så att de kan använda tekniken på ett sätt som förbättrar undervisningen utan att kompromissa med elevernas utveckling.

Läs rapporten här:
https://www.skolverket.se/download/18.62ddf6831916d8834b34a/1724175766459/Rapport_240821_Artificiell_intelligens_iundervisningen.pdf