”AI competency framework for teachers” är skapat för att ge lärare de färdigheter, kunskaper och värderingar som krävs för att integrera AI i undervisningen på ett säkert, etiskt och effektivt sätt. Ramverket omfattar fem centrala kompetensområden: människocentrerat tänkesätt, AI-etik, AI-grunder och tillämpningar, AI-pedagogik och AI för professionellt lärande. Dessa kompetensområden syftar till att stärka lärarnas förmåga att använda AI på ett sätt som främjar elevens lärande och skyddar mänskliga rättigheter. Det finns tre nivåer av kompetens: grundläggande, fördjupa och skapa, där varje nivå hjälper lärare att successivt utveckla sina AI-kunskaper, från grundläggande förståelse till avancerad tillämpning. Ramverket kan bidra till att utbildningsväsendet blir mer anpassat till framtidens krav genom att rusta lärare och skolor för en AI-driven värld. Genom att följa etiska riktlinjer och använda praktiska verktyg kan lärare på ett säkert och effektivt sätt dra nytta av AIpotential. Detta dokument erbjuder inte bara tekniska instruktioner utan kan även bidra till att göra våra skolor smartare och bättre förberedda för framtiden.

Ramverket är skapat för att ge lärare de färdigheter, kunskaper och värderingar som krävs för att integrera AI i undervisningen på ett säkert, etiskt och effektivt sätt.

Fem kompetensområden:

  1. Människocentrerat tänkesätt – Säkerställer att AI-användningen i utbildningen skyddar mänsklig handlingskraft, ansvar och socialt ansvarstagande.
  2. AI-etik – Lärarna får kunskap om hur man tillämpar etiska principer för att använda AI på ett säkert och ansvarsfullt sätt.
  3. AI-grunder och tillämpningar – Grundläggande förståelse för AI-teknologier och hur de kan användas i undervisningen.
  4. AI-pedagogik – Hur AI kan stödja undervisning och lärande samt integreras i pedagogiska strategier.
  5. AI för professionellt lärande – Främjar kontinuerlig professionell utveckling genom användning av AI.

Varför är det viktigt? Detta ramverk är globalt relevant och ger vägledning till länder för att utveckla egna AI-kompetensramverk. Det hjälper lärare att navigera i AI-landskapet, säkerställer att de är utrustade för att främja elevens lärande samtidigt som etiska standarder och mänskliga rättigheter skyddas.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000391104

No responses yet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *